Interaction of government with business as a conflict between appropriating economy and globalization

Sergeeva M.V.1
1 Московский государственный институт (университет) международных отношений, Москва, Россия

Journal paper

*
Volume 3, Number 4 (October-December 2016)
* Этот журнал не выпускается в Первом экономическом издательстве

Citation:

Abstract:
The article studies the impact of government activities on the level of education in the country; thereby the necessary for the country's participation in global processes human capital and knowledge are formed. Established characteristics of the appropriating economy are typical for any state and that generally slows down the global processes of integration and globalization. Low level of education is one of the characteristics of the appropriating economy in modern world. So we elaborate the theory of a positive relationship between the level of education in the country and the level of the country's involvement in the global world space. To reveal this relationship we conducted a correlation analysis of the indicators of the education index and globalization KOF-index during the period 1980,1990,2000,2013. As a result we found a significant positive correlation between education index and globalization index. Thereafter, the level of education in a country has a really strong positive impact on the degree of country’s involvement in the world economy, and as a consequence, on political process.

Keywords: globalization, industrial economics, education index, state functions, education level, KOF- globalization index, appropriating economy

Highlights:

  •  некоторые черты присваивающей экономики существуют в новом формате, приемлемом в рамках производственной экономики и преобладают в развивающихся странах
  •  в зависимости от уровня развития страны, государство, выполняя свою сдерживающую и стимулирующую функции, проводит разноплановую политику
  •  рост числа транснациональных корпораций влечет за собой увеличение степени взаимопроникновения и взаимозависимости между странами, что представляется стимулом развития без черт присваивающей экономики
  •  сохранившиеся черты присваивающей экономики нивелируется в процессе глобализации
  •  более частое использование государством сдерживающих мер характерно для развивающихся стран, стимулирующие меры чаще используются развитыми странами
  •  в качестве показателя уровня присваивающей экономики можно рассматривать уровень образования в стране
  •  между индексом образования и индексом глобализации выявлена значимая положительная корреляция

References:

(2002). Istoriya ekonomiki [History of economics] M.: INFRA-M. (in Russian).
Dreher A. (2003). Does globalization affect growth? Evidence from a New index of globalization Applied Economics.
Education index. Human Development reports. United Nations Development Program. 2013. Retrieved from www.hdr.undp.org
Fedotova V.G. (2004). Menyayuschiysya mir i globalizatsiya (nachalo) [Changing world and globalization (the beginning)]. Globalizatsiya i gumanitarnoe znanie. (1). 47-59. (in Russian).
Grinin L.E. (2006). Proizvoditelnye sily i istoricheskiy protsess [Productive forces and the historical process] M.: KomKniga. (in Russian).
KOF Index of globalization. Data. 2016. Retrieved from http://globalization.kof.ethz.ch/
Networked Readiness Index. 2006-2016. The World Economic Forum. Retrieved from www.weforum.org/gitr
Strelets I.A. (256). Novaya ekonomika i informatsionnye tekhnologii [New economy and information technology] M.: Izdatelstvo «Ekzamen». (in Russian).
The World Bank. Data. World Development Indicators. Retrieved from http://databank.worldbank.org/data/home.aspx
Балуев Д.Г. Глобализация и ее последствия Retrieved from http://crisisdata.info/courses/nstate/styled-2/index.html

Страница обновлена: 05.06.2025 в 10:01:46